بررسی عوارض استفاده زیاد از رایانه و راه‌های جلوگیری از آن

۱۳۹۸-۰۵-۱۴ ۰۸:۳۸
تنظیم اندازه قلم

پ

۷:۳۶

بررسی عوارض استفاده زیاد از رایانه و راه‌های جلوگیری از آن

امروزه با مکانیزه شدن کارها، شغل بسیاری از افراد ایجاب می‌کند ساعت‌های طولانی پشت میز بنشینند. برخی هم‌بسته به سبک زندگی خود، همین کار را انجام می‌دهند. نشستن طولانی‌مدت می‌تواند بر سلامتی شما تأثیرات منفی زیاد و خطرناکی داشته باشد اما ما در این مقاله آموزشی راه‌هایی هم‌جهت رفع و کاهش این مشکلات برای کسانی که زیاد پشت میز هستند ارائه می‌دهیم. امروز در سایت پلیس فتا ما ضمن بررسی عوارض نشستن زیاد پشت میز و...، راه‌هایی را هم‌جهت جلوگیری از آن برای شما کاربران عزیز معرفی می‌کنیم.

کاهش درد کمر ناشی از نشستن زیاد پشت میز رایانه
در سبک زندگی امروزی، بی‌تحرکی و نشستن طولانی‌مدت امری رایج است و حتی در برخی از شغل‌ها باید ساعت‌های طولانی پشت میز قرار گرفت. این نشستن طولانی‌مدت می‌تواند موجب عوارض خطرناکی شود که شاید حتی فکر آن را هم به ذهن شما خطور نمی‌کند.

عوارض نشستن زیاد، افزایش خطر مرگ زودهنگام با زیاد نشستن
شاید کمردرد در اثر نشستن زیاد به نظر تنها عوارض این کار باشد. اما خطرناک‌ترین عوارضی که می‌توان برای نشستن زیاد پشت میز و.. بیان کرد، افزایش خطر مرگ زودهنگام است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش داده است که ۶ درصد از مرگ‌ومیر در جهات به علت عدم فعالیت بدنی و کم‌تحرکی است. افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند، عمدتاً به دلیل کار و یا سبک زندگی خود مدت طولانی را می‌نشینند. شاید درصد زیادی به نظر نرسد اما چهارمین عامل مرگ‌ومیر ناشی از بیماری غیرعادی هست. پس زیاد نشستن می‌تواند ازآنچه که فکر می‌کنید برای شما خطرناک‌تر باشد.

1-Sitting-Too-Long.jpg

همین‌طور عامل ۲۱-۲۵ درصد سرطان‌های سینه و روده بزرگ، ۲۷ درصد قند خون موسوم به دیابت و حدود ۳۰ درصد از بیماری‌های قلبی هست. مجله آمریکایی Epidemiology در یک تحلیل بیش از ۱۲۷۰۰۰ بزرگ‌سال آمریکایی را در یک دوره ۲۱ ساله بررسی کرد و طبق آمار منتشرشده، بیماری‌های سرطان، سکته مغزی، بیماری‌های کلیه، ریه و کبد، پارکینسون و آلزایمر را از اثرات نشستن زیاد و کم‌تحرکی بر بدن و عوارض بد نشستن روی صندلی معرفی کرده است.

دلایل خطرناک بودن و عوارض نشستن زیاد پشت میز
حال برای افراد این سؤال پیش می‌آید که چرا زیاد نشستن پشت میز و.. تا این حد خطرناک است؟ زیاد نشستن زمینه بیماری‌های مختلف را فراهم می‌کند. مطالعات متعددی هم در این زمینه انجام‌شده است. در حالت نشستن زیاد، سوختن انرژی در بدن به یک کالری در هر دقیقه کاهش می‌یابد. درحالی‌که این مقدار در یک پیاده‌روی به ۳ برابر می‌رسد.

2-Sitting-Too-Long.jpg

دلیل این موضوع کاهش فعالیت ماهیچه‌های اعضای بدن است. درنتیجه آن تولید آنزیم‌هایی که لیپیدها، تری گلیسیرید و.. را تولید می‌کنند کاهش می‌یابد. به این شکل زمینه برای حمله چربی‌ها به خون فراهم می‌شود. بدیهی است که متابولیسم شما هم در این قسمت نقش مهمی دارد. وقتی حدود ۶ ساعت در روز نشسته باشید، میزان مصرف اکسیژن شما کاهش می‌یابد و فعالیت‌های بدنی ساده هم مشکل می‌شود. به این شکل زمینه ایجاد مشکلات مختلف در بدن شما فراهم می‌شود و ریسک بیمار شدن شما افزایش پیدا می‌کند.

سایر خطرات ناشی از عدم فعالیت و مضرات نشستن زیاد
دیابت: انسولین در بدن کمک می‌کند تا قند و کربوهیدرات سوخته شود. با کاهش فعالیت، میزان این هورمون هم در بدن کاهش‌یافته و خطر ابتلا به دیابت افزایش می‌یابد. همچنین بدن نسبت به آن مقاومت پیدا می‌کند که یکی از مضرات خطرناک نشستن زیاد است.

Untitled.jpg

لخته شدن خون ورگه‌ای واریسی: واریسی شدن رگ‌ها، مشکلات وریدی و لخته شدن خون ازجمله خطرات نشستن زیاد است. همچنین نشستن طولانی‌مدت باعث Deep Vein Thrombosis ‪(DVT)‬ هم خواهد شد.

مشکلات قلبی: بدون تردید چیزی که روی خون شما تأثیر بگذارد، روی قلب شما هم اثرگذار است. دیابت و مشکلات خونی خود زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی هستند. طبق آمار ۳۵ درصد از مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، ناشی از زندگی بی‌تحرک هست. همچنین طبق مطالعات دیگری، افرادی که بیش از ۲۳ ساعت در هفته نشسته و تلویزیون تماشا می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری قلبی در آن‌ها ۶۴ درصد بیشتر از افرادی است که ۱۱ ساعت در هفته تماشا می‌کنند.

500801_200.jpg

مشکلات چشمی و بینایی : تحقیقات نشان می‌دهد مشکلات چشمی ناشی از کامپیوتر بسیار شایع هستند.  بین ۵۰ تا ۹۰ درصد از افرادی که با صفحه‌نمایش کامپیوتر کار می‌کنند، حداقل برخی از علائم این سندرم را نشان می‌دهند. علاوه بر این، بزرگ‌سالان شاغل، تنها افراد مبتلابه این سندرم بینایی نیستند.کودکانی که در طول روزبه صفحه بازی‌های ویدئویی قابل‌حمل و یا رایانه در محل تحصیل یا منزل خود خیره می‌شوند، نیز می‌توانند مشکلات چشمی مربوط به استفاده از کامپیوتر را بروز دهند، به‌خصوص اگر نور و موقعیت کامپیوتر نامناسب باشد. 

2e923bc0e4658ef1d532502a51b13896_XL_0.jpg

پوکی استخوان: نشستن زیاد در طول روز روی اسکلت بدن شما تأثیر می‌گذارد. اگر صندلی شما مناسب نباشد، مشکلات بیشتری برای شما پیش می‌آید اما حتی اگر صندلی مناسبی داشته باشید و تحرک نداشته باشید، احتمال پوکی استخوان در شما افزایش می‌یابد و دلیل آن کاهش مصرف اکسیژن و بازسازی اعضا است.

6-Sitting-Too-Long.jpg

تحلیل عضلات شکم و پا و..: هنگامی نشستن زیاد و بی‌تحرکی، عضلات پا و شکم شما تحلیل رفته و ضعیف می‌شوند. درنتیجه برای پیاده‌روی و تثبیت دچار مشکل خواهید شد. همچنین عضلات پشت و.. شما هم ممکن است دچار آسیب شود.

7-Sitting-Too-Long.jpg

عوارض زیاد نشستن پشت کامپیوتر، افزایش اضطراب و افسردگی
ارتباط بین عوارض زیاد نشستن روی صندلی و پشت میز و.. و سلامت روان هنوز به‌خوبی مشخص نیست اما علاوه بر مشکلات جسمی، با نشستن زیاد باید منتظر مشکلات روحی هم باشید. طبق مطالعات و تحقیقات پزشکی، اضطراب و افسردگی ازجمله عوارض روحی زیاد نشستن پشت میز هستند که خود می‌توانند زمینه‌ساز مشکلات بیشتری شوند.

web-depressed-man-RF-corbis-generic.jpg

راه‌های جلوگیری از آسیب ناشی از نشستن زیاد
تا اینجا با ضررهای نشستن زیاد آشنا شدیم. تا جایی که می‌توانید این شیوه زندگی را تغییر دهید اما بسیاری از افراد مجبور به کار کردن در این سبک زندگی هستند، بنابراین کسانی که زیاد می‌نشینند بهتر است با روش‌هایی که میزان این آسیب‌ها را کم می‌کند آشنا شده و آن‌ها را انجام دهند.
تحقیقات و مطالعات پزشکی ادعا می‌کنند که هر ۳۰ دقیقه که نشستید، با انجام مقداری حرکت و فعالیت می‌توانید به‌طور چشمگیری عوارض زیاد نشستن را کاهش دهید. این حرکت یا فعالیت باید در حد یک پیاده‌روی سریع باشد. پس هر نیم ساعت مقداری فعالیت انجام دهید. ( پیشنهاد می‌کنیم سطل زباله، تلفن  و.. را از خود دور کنید تا برای کارهای کوچک مجبور به تحرک شوید. مثلاً می‌توانید در هنگام صحبت با تلفن قدم بزنید و یا برای ریختن در سطل زباله مسیری را طی کنید)
ورزش حین کار را سبک انجام دهید. ورزش برای افرادی که زیاد می‌نشینند یک‌راه حل عالی برای دوری از مشکلات آن است. پیاده‌روی سریع یکی از بهترین ورزش‌ها برای این افراد است. وزارت بهداشت آمریکا توصیه می‌کند که روزی ۱۰ هزار گام حرکت و پیاده‌روی داشته باشید تا سلامتی شما در سطح خوبی باشد.

ورزش-در-محیط-کار-_-هاو-کن-یو.jpg

برای حل مشکلات نشستن زیاد حرکات کششی و نرمش را فراموش نکنید. در کنار ورزش کردن انجام حرکات کششی به مفصل‌های شما کمک زیادی می‌کند. درصورتی‌که وقت آزاد دارید، ۶۰ تا ۷۰ دقیقه فعالیت بدنی شدید در روز می‌تواند شمارا به‌تناسب اندام و سلامتی مناسبی برساند. این راه خصوصاً در حالتی که شما به شکل ناصحیح می‌نشینید، مهم‌تر می‌شوند. برای سلامت روح ورزش‌هایی مانند یوگا را هم می‌توانید انجام دهید.

صحیح نشستن روی مبل ، صندلی کار و.. را هم یاد بگیرید تا علاوه بر عوارض نشستن زیاد، دچار عوارض بد نشستن هم نشوید.

correct-sitting-posture-diagram-at-a-computer-desk.jpg

همچنین پیشنهاد می‌کنیم که مصرف آب را افزایش دهید تا از مشکلات مربوط به خون و.. در بدن ناشی از نشستن زیاد جلوگیری شود.

12(19).jpg

در پایان اگر در حالت نشستن با کامپیوتر کار می‌کنید، برای این‌که کنترل بیشتری روی سلامتی خود داشته باشید می‌توانید از نرم‌افزارهایی که به فکر سلامتی شما هستند را بر روی رایانه کاری خود نصب کنید تا ضمن اعلام هشدارهای مختلف در مورد مدت‌زمان نشستن شما از شما مراقبت کنند.

پیشنهادات شما؟
در مطلب امروز ضررها و خطرات ناشی از نشستن زیاد پشت میز و استفاده از رایانه را بررسی کردیم. همچنین راه‌هایی را هم برای کاهش این عوارض معرفی کردیم. شما می‌توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود درزمینه ی مشکلات زیاد نشستن و رفع آن‌ها با ما در سایت پلیس فتا به اشتراک بگذارید.
 

 

پیوست اندازه
فایل پی دی اف مقاله۱.۱۸ مگابایت ۱.۱۸ مگابایت
کلمات کلیدی :

افزودن دیدگاه جدید

700X100.gif

مطالب آموزشی مرتبط