راه کارهای اساسی برای رهایی از شبکه‌های اجتماعی

۱۳۹۸-۰۵-۲۶ ۱۷:۰۴
تنظیم اندازه قلم

پ

۳:۲۲

راه کارهای اساسی برای رهایی از شبکه‌های اجتماعی

فضای مجازی عبارت است از فضایی که در آن کلیۀ محتواها و روابط (اطلاعات و ارتباطات) برای ارائۀ خدمات به انسان (کاربر) در قالب و ساختارهای متناسب با آن (مثل شبکه‌های اجتماعی و یا سایت) ارائه و یا برقرار می‌شود؛ بنابراین، کلیۀ خدمات، ابزارهای سخت و نرم، محتواها، ارتباطات، قالب‌ها و... دنیای اطلاعات و ارتباطات، شامل فضای مجازی می‌شود. در ذیل به چند مورد از راهکارهای اساسی برای رهایی از شبکه‌های اجتماعی ذیل اشاره می‌گردد.

۱- قبول کنید که شبکه‌های اجتماعی وقت گیر است:

توجه داشته باشید که نخستین گام برای رهایی از این مشکل این است که بپذیرید استفاده بیش از حد از این شبکه‌ها، آسیب‌رسان و تلف کننده وقت است. البته و در صورتی که در استفاده بیش از حد از این شبکه‌ها افراط کرده‌اید و احساس می‌کنید که معتاد این شبکه‌ها شده‌اید، نگران نباشید چراکه با سخت کوشی، نظم و به کار بردن چند اصل، می توانید بر این اعتیاد خود غلبه کنید.

۲- برنامه‌ریزی مناسب و منطقی داشته باشید:

بدون شک اگر بخواهید که یک باره ارتباط خودتان را با شبکه‌های اجتماعی قطع کنید، امکان موفقیت شما بسیار کم خواهد شد؛ بنابراین بهتر است با تدوین یک برنامه ریزی مناسب، تلاش کنید تا روز به روز میزان فعالیت تان در شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهید تا به حد معقول و منطقی برسد.

01_25.jpg

۳- از همراهی و همدلی خانواده کمک بگیرید:

در طول مدت زمانی که شما برای قطع وابستگی‌تان به فضای مجازی تلاش می‌کنید، همراهی دیگر اعضای خانواده با شما ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین از هر فرصتی برای بودن در کنار خانواده استفاده کنید چراکه برای آرامشی که در این فضا به‌دست می‌آورید، هیچ جایگزینی وجود ندارد.

۴-عضویت خود در گروه‌ها را محدود کنید:

نیازی نیست در اکثر شبکه اجتماعی عضو شوید در واقع حتی نیازی نیست در ۲ شبکه اجتماعی که کارایی یکسانی دارند عضو شوید.همین کار، تعداد گروه‌هایی را که در آن‌ها عضو هستید و زمانی را که صرف فعالیت در آن ها می کنید، نصف خواهد کرد.

02_29.jpg

۵-خودکنترلی‌تان را تقویت کنید:

فقط زمان‌هایی از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید که کارتان را انجام داده اید یا مشغول استراحت هستید. وقتی کاری دارید که باید انجام شود، زمان خود را صرف به روزکردن پروفایل تان یا عوض کردن عکس‌تان نکنید. این‌گونه علاوه بر این که زمان تان را هدر نمی‌دهید، خودکنترلی هم در شما تقویت می شود.

۶- بررسی کنید که چه چیزهایی را در شبکه‌های اجتماعی از دست می‌هید:

هرچند حضور در شبکه‌های اجتماعی علاوه بر معایب، مزایایی هم دارد اما توجه داشته باشید که اگرچه با عضویت در این گروه‌ها می‌توانید چیزهایی به‌دست آورید، اما به نظر می‌رسد که چیزهای زیادی را نیز از دست خواهید داد.

04_37.jpg

۷-بدون هدف عضو گروه‌ها نشوید:

تنها عضو گروه‌هایی بشوید که هدف شان مشخص باشد و اعضای آن نیز شناخته شده باشند. به طور مثال، فعالیت در یک گروه کاری، تحصیلی یا خانوادگی می‌تواند برای شما مفید باشد.

۸- بیکار و بی برنامه نباشید:

بیکار و بی برنامه بودن در زندگی، شما را به استفاده بیشتر از این نرم افزارها ترغیب می کند؛ بنابراین اوقات فراغت خود را به تفریحات دیگر که مورد علاقه‌تان است، اختصاص دهید تا به مرور، فعالیت تان در فضای مجازی کاهش یابد.

03_27.jpg

۹-نیازی را که برای رفع آن در شبکه‌های اجتماعی هستید کشف کنید:

بررسی کنید که حضور در شبکه‌های اجتماعی چه نیازهایی را در شما برطرف می سازد که این قدر به فعالیت در آن ها علاقه دارید. تلاش کنید تا آن نیازها را کشف و برای تامین آن ها به شیوه ای سالم تر با شریک زندگی تان گفت و گو کنید.

۱۰-محدودیت‌های زمانی تعیین کنید:

برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، محدودیت زمانی قایل شوید؛ به‌عنوان مثال شما می توانید روزی ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت را به این کار اختصاص بدهید. در ضمن در زمان‌هایی که در کنار همسرتان هستید، تا حدامکان از این نرم افزارها استفاده نکنید.

 

کلمات کلیدی :

افزودن دیدگاه جدید

700X100.gif

مطالب آموزشی مرتبط