۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۱۳:۱۷
تنظیم اندازه قلم

پ

۳:۰۲
رئیس پلیس فتا استان ایلام خبر داد:

بررسی وضعیت کلاهبرداری های اینترنتی در استان ایلام

رییس پلیس فتا ایلام ضمن تشریح وضعیت کلاهبرداری های اینترنتی دراین استان ،از افزایش چشمگیر کلاهبرداری تلفنی طی دو ماهه اخیر، خبر داد .

بررسی پرونده‌های قضایی واصله به پلیس فتا ایلام نشان می‌دهد که طی دو ماه اخیر کلاهبرداری‌ها افزایش چشمگیری داشته است. لذا به همین منظور مصاحبه‌ای با رئیس پلیس فتا استان سرهنگ " علی جمالی " انجام شده تا جزئیات موضوع را از وی جویا شویم و ببینیم برای کاهش این جرم چه انجام چه اقداماتی لازم است و این اقدامات را چه کسانی یا دستگاه‌هایی باید انجام دهند. متن ذیل ماحصل این گفت‌وگو است.

+ در ابتدا بفرمایید که طی دو ماهه اخیر وضعیت جرائم در فضای مجازی استان ایلام چگونه بوده است؟

متأسفانه طی دو ماهه اخیر در استان ایلام شاهد افزایش چشمگیر کلاهبرداری تلفنی بوده‌ایم بطوریکه بیشترین درصد و تعداد پرونده‌های واصله را این نوع جرم به خود اختصاص داده است.

+ کدام یک از جرائم در حوزه فضای مجازی دارای بیشترین فراوانی بوده است؟

در بین جرایم ،کلاهبرداری مالی از نوع تماس تلفنی با شهروندان به بهانه‌های مختلف از جمله برنده شدن جایزه از سوی نهادها، وزارت خانه‌ها، شرکت‌ها، فروشگاه‌ها، ارسال کمک هزینه سفر‌های سیاحتی و زیارتی، سیم کارت‌های طلایی و ... بیشترین فراوانی را دارد. در این روش طی اقدامی هماهنگ با شهروندان تماس می‌گیرند و آن‌ها را مجاب می‌کنند که حتماً برای دریافت وجه نقد و جایزه به عابربانک مراجعه نموده و رمز دوم خود را وارد نمایند و با این روش حساب آن‌ها را خالی می‌کنند.

+ به نظر شما دلایلی که باعث می‌شود کلاهبرداران به راحتی می‌توانند اقدام به برداشت‌های غیرمجاز کنند چیست؟

از بیشترین دلایل می‌توان به برخورداری افراد کلاهبردار از حس روانشناسی قوی، راه‌اندازی دفتر کار از سوی کلاهبرداران به طوریکه در تماس‌های تلفنی، فضا را یک فضای اداری قابل باور جلوه می‌دهند، نیازهای مالی شهروندان و افراد قربانی، اشرافیت بر یک سری اطلاعات سجلی افراد قربانی و یا اطلاع از جایگاه‌های اداری و سازمانی افراد و عدم آگاهی افراد قربانی از روش‌های کلاهبرداری اشاره کرد.

+ کلاهبرداران از چه روش‌هایی برای اغفال کاربران استفاده می‌کنند؟

ابتدا سعی می‌کنند اطلاعاتی را از فرد قربانی به دست بیارند. به عنوان نمونه، شما صاحب دو فرزند معلول هستید و ما از موسسه خیریه تماس می‌گیریم، شما تحت پوشش حمایت سازمان بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی (ره) هستید، تماس از طرف وزارت خانه‌های مختلف به اشخاص در ادارات، برنده شدن در قرعه کشی‌ها و واریز مبالغی جهت ارسال جایزه و ... سپس با ترغیب افراد آن‌ها را به پای دستگاه عابر بانک کشانده و حساب بانکی آن‌ها را خالی می‌ کنند  در مرحله دوم سعی می‌کنند با شگردهای روانشناسی اعتماد طرف را جلب نمایند مثلاً همانطور که عرض کردم در برخی موارد به فرد قربانی می‌گویند تلفن شما را وصل می‌کنیم  به امور مالی و ادامه صحبت‌ها را از ایشان بشنوید و نحوه واریز پول را از ایشان با خبر شوید. در این مرحله اگر حتی فرد قربانی مشکوک شود آن‌ها سعی می‌کنند در ایام دیگر مجدداً همین روند را تکرار کنند و در پایان فرد را متقاعد نموده و به دستگاه عابر بانک مراجعه کند. در این مرحله حتی اگر کارت عابر بانک استفاده شده از سوی قربانی فاقد اعتبار ریالی باشد، اعلام می‌کنند که از کارت عابر بانک دیگری بایستی استفاده شود.

+ چه توصیه‌هایی برای پیشگیری از افزایش جرم کلاهبرداری تلفنی به مردم دارید؟

عموم مردم به خصوص شهروندان گرامی حتماً بایستی به هیچ وجه به چنین تماس‌های تلفنی و پیامک‌های ارسالی با این مضامین بی توجه باشند و در این گونه موارد قبل از هر کاری با پلیس فتا تماس بگیرند و از نظریات کارشناسان پلیس فتا استفاده کنند.

+ در پایان اگر صحبتی هست بفرمایید؟

هدف ما در فضای مجازی پیشگیری از آسیب ها و تهدیدات این حوزه است و امیدواریم با اطلاع رسانی خوب شما خبرنگاران و خبرگزاری‌های مختلف شاهد کاهش اینگونه جرایم باشیم.

 

کلمات کلیدی :

افزودن دیدگاه جدید

700X100.gif

اخبار مرتبط