رفتن به محتوای اصلی
ثبت گزارش
ثبت گزارش
1397-12-26 08:32
تنظیم اندازه قلم

پ

4:57
کد خبر: 141571

آیا فیس‌بوک می‌تواند مشکل حریم خصوصی خود را حل کند؟

خبر خوب این است که در مدیریت فیس‌بوک، حفظ حریم خصوصی کاربران و امنیت آن‌ها دارای بالاترین اولویت از نظر مارک زاگربرگ و کوو شریل سندبرگ به‌عنوان مدیران فیس‌بوک است. حالا سوال این است که آیا اقدامات لازم برای رسیدگی به مسائل مربوط به حریم خصوصی این شرکت کافی خواهد بود؟ اگر جواب نه باشد، خود این مشکل می‌تواند در دراز مدت نام تجاری فیس‌بوک را در معرض خطر قرار دهد.

 زاگربرگ و سندبرگ یک شبکه اجتماعی موفق را در  یک شرکت موفق راه اندازی کرده اند که به مرور زمان کاربران زیادی را به سمت خود جلب کرده است. با این حال، اکنون  با گذشت چندین سال مشکلات این شبکه اجتماعی در حوزه حریم خصوصیکاربران فیس‌بوک در به قوت خود باقی مانده اند، بنابراین مدیران این شبکه اجتماعی باید راه‌حل های فوری را برای حل این مشکا ارائه دهند.
اجرای این راهبرد بدونه به خطر انداختن کل شرکت بسیار دشوار خواهد بود.

3.jpg

شبیه بازی جنگا (بازی که باید در هر مرحله یکی از مکعب های روی هم قرار گرفته را بیرون کشید به شزطی که کل ساختار مکعب ها خراب نشوند)

اگر بلوک اشتباه را در بازی Jenga بیرون بیاورید کل ساختار خراب می شود. این رویکرد مخاطبان فیس‌بوک است. مدیران این شبکه اجتماعی باید مشکلات مربوط به امنیت حریم خصوصی کاربران را بدون خراب کردن کل ساختار شرکت حل و فصل کنند.

مهار و کنترل کل نقاط آسیب پذیر شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک به دلیل گستردگی بالای آن آسان نیست. با این حال، تثبیت مشکلات حریم خصوصی آن حیاتی است.  در غیر این صورت، این شرکت به‌طور وسیعی باید برای حل مشکلات خود زیر نظر قوانین دولتی برود.

هنگامی که دولت یک مشکل را حل می کند، اغلب مانند تلاش برای کشتن یک پشه با یک سلاح هسته ای است. ممکن است خسارت بیشتری به دیگر شرکت ها وارد شود - و در واقع کل صنعت. به علاوه، هیچ تضمینی وجود ندارد که مشکل اصلی ثابت شود.

هروقت موسسات دولتی خواسته اند مشکلی در حوزه امنیت کاربران در فضای مجازی را حل کنند طوری عمل کرده اند مانند این که بخواهند یک پشه را با موشک هسته ای بکشند، نه تنها مشکل در بسیاری از موارد حل نمی شود بلکه ممکن است به ساختار دیگر سازمان ها و کاربران هم حسارت وارد شود.

1_0.jpg

دوره رو به رشد جالب

مشکلات در حوزه حفظ حریم خصوصی کاربران به این دلیل ایجاد شد که رهبران فیس‌بوک به سادگی توجه زیادی به عواقب به هم پیوسته این مشکلات در طول سال های قبل نداشته اند. این مشکلات در حال حاضر از کنترل خارج شده اند و مانند یک ویروس در حال سرایت به دیگر قسمت های این شبکه اجتماعی هستند.

سوال کلیدی اینجا این است: آیا این مشکلات می‌توانند بدون ایجاد آسیب جدی به خود فیس‌بوک حل و فصل شوند؟

فیس‌بوک بر اساس یک مدل تجاری ساخته شده است که به ندرت در حوزه حفظ اطلاعات و حریم خصوصی کاربران خود امن شده است. حالا که این شبکه اجتماعی در سطح جهان گسترش یافته احتماع عقب گرد و از دست دادن کاربران خود به خاطر این مشکلات زیاد است.

در روزهای اول، قبل از تجاری سازی این شبکه اجتماعی و ورود به چرخه عظیم سوددهی، فیس‌بوک فقط یک پلت فرم رسانه های اجتماعی بود - راهی برای کاربران برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود از قبیل فیلم، عکس ف متن و ... با یکدیگر. این شبکه اجتماعی ابتدا در پردیس یک کالج توسط زاگربرگ براین برقراری ارتباط بین دانش آموزان و اشتراک اطلاعاتشان با هم بود که در طول زمان گسترش یافته و جهانی شد. این به کاربران اجازه می داد حوزه جغرافیایی در ارتباطات حذف و کاربران بتوانند به راحتی در فضای مجازی با هم ارتباط داشته باشند بدونه نیاز به تعامل فیزیکی.

سپس فیس‌بوک عمومی شد و سعی کرد با تبلیغات خود را به جهانیان معرفی کند؛ و این آغاز بحران های کنونی در حوزه این شبکه اجتماعی بود. داده‌های شخصی کاربران برای کسب و کارهای تبلیغاتی سایتها مورد استفاده قرار گرفتند. این‌یک بانک اطلاعاتی موفقیت آمیز از اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در این شبکه اجتماعی بود.

زاکربرگ و ساندبرگ به‌عنوان مدیران فیس‌بوک فقط بر رشد شرکت تمرکز دارند، بنابراین آن‌ها تهدیدات افزایش یافته و نگرانی های کاربران را نادیده گرفته اند. فیس‌بوک شرکت‌های دیگری مانند اینستاگرام را تحت سیطره خود قرار داده و روز به روز در حال گسترش است. در طول مدت رشد فیس‌بوک، رهبری فیس‌بوک همچنان به نادیده گرفتن مشکلات ناشی از موفقیت این شرکت ادامه داده است.

xl-2018-facebook-data-theft-1.jpg

فیس‌بوک به‌عنوان میدان عمومی
امروز فیس‌بوک فقط یک محیط مجازی برای سرگرمی و ارتباط کاربران نیست. این‌یک میدان تبادل اطلاعات آزاد برای عموم مردم جهان است و درست مثل هر شبکه اجتماعی دیگری فیس‌بوک باید منصفانه و در دسترس همه مردم باشد.

همان‌طور که شهروندان می توانند در محافط عمومی مختلف به بحث و تبادل اطلاعات بپردازند در فیس‌بوک نیز آزاد هستند این روند را ادامه دهند و مجاز به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با یک رویکرد متعادل و منصفانه هستند.

بدیهی است، فیس‌بوک نباید به نفرت و خشونت اجازه عمومی اجازه انتشار و گسترش دهد، در عوض باید به عموم کاربران خود اجازه اظهار نظر آزادانه در حوزه های مختلف را بدهد. این فرایند باعث شد که آمریکا قدرتمندترین و موفقترین کشور جهان باشد.

جک دورزی، مدیر عامل توییتر، در این زمینه مشکلاتی دارد، اما او مشکلات را پذیرفته و تعهد داده است که آن‌ها را در حوزه تویتر حل و فصل کند.

ببندیدش، تعطیلش کنید؟

من اعتقاد ندارم که فیس‌بوک می‌تواند یا به‌طور کامل مشکلات مربوط به حریم خصوصی کاربران خود را حل کند، زیرا استفاده از داده‌های اعضا بخشی از سیاست فیس‌بوک است.
تنها راه‌حل مشکل حفظ حریم خصوصی کاربران این است که فیس‌بوک به‌طور کامل کنار گذاشته شود و این غیرممکن است.

پس بهترین راه‌حل بعدی چیست؟ همان‌طور که فیس‌بوک همچنان در حال تکامل است، احتمال دارد که به‌طور مؤثر در برخی از سیستم‌عامل‌های دیگر، به‌عنوان‌مثال، اینستاگرام، مؤثر باشد.
فیس‌بوک اطلاعات خصوصی کاربران خود را بدون رضایت آن‌ها در اختیار سایت‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی قرار داده است که کاربران در این خصوص ناراضی هستند.

این‌یک مشکل جدی برای کاربران است، اما آینده فیس‌بوک به یافتن راه‌حل برای این مشکل بستگی دارد.
ترجمه: حسین موالی
 

کلمات کلیدی :

افزودن دیدگاه جدید

700X100.gif

اخبار مرتبط