رفتن به محتوای اصلی
ثبت گزارش
ثبت گزارش
1399-04-19 10:12
تنظیم اندازه قلم

پ

3:17
کد خبر: 149164

کمپین تحریم فیسبوک با پیوستن برندهای معتبر زیان هنگفتی را روی دست زاکربرگ گذاشته است.

کمپین تحریم فیسبوک 7 میلیارد دلار زیان روی دست زاکربرگ گذاشت

120 شرکت تبلیغات فیسبوک را به خاطر انتشار محتوای نژادپرستانه تحریم کردند.

کمپین تحریم فیسبوک با پیوستن برندهای معتبر زیان هنگفتی را روی دست زاکربرگ گذاشته است.

خودداری زاکربرگ از برچسب گذاری مطالب «دونالد ترامپ» باعث راه افتادن موج اعتراضی گسترده‌ای به این شبکه اجتماعی شد. این موج که کارکنان خود شرکت در خط مقدم آن بودند، در ادامه با کمپین عظیم StopHateforProfit#  همراه شده که حالا بیش از ۱۲۰ شرکت به آن پیوسته‌اند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک قول داده که به پست‌های سیاستمداران که قوانین را زیر پا می‌گذارند، برچسب بزند، اما چنین وعده‌ای نیز نتوانسته از پیوستن شرکت‌های جدید به تحریم تبلیغاتی این شبکه اجتماعی جلوگیری کند.

سازمان دهندگان این کمپین گروه‌های مردمی هستند که به خوبی پاشنه آشیل این شرکت یعنی تبلیغات را تشخیص داده و روی آن دست گذاشتند. فیسبوک پس از راه‌اندازی کمپین تحریم و پیوستن بیش از صد شرکت به آن سرانجام در برابر فشارها تسلیم شده و از این پس مطالب منتشر شده از سوی سیاستمداران که ناقض قوانین باشند را برچسب گذاری خواهد کرد. با این حال کمپانی این پست‌ها را دارای ارزش خبری دانسته و حذف نمی‌کند.

علی رغم عقب نشینی زاکربرگ از سیاست‌های اولیه ظاهرا کمپین سر متوقف شدن ندارد و به گفته «بیزینس اینسایدر» باعث سقوط ۸ درصدی ارزش سهام شرکت شده؛ سقوطی که به معنی زیان ۷ میلیارد دلاری برای مارک زاکربرگ است. از جدیدترین شرکت‌هایی که برنامه‌های تبلیغاتی خود در فیسبوک را به صورت موقت متوقف کرده‌اند باید به «کوکاکولا»، «ورایزن» و «هوندا» اشاره کرد.

هنوز مشخص نیست این کمپین تا چه زمانی با این سرعت به جذب اعضای جدید ادامه می‌دهد اما ادامه آن حتی در کوتاه مدت هم فیسبوک را متحمل خسارت هنگفتی خواهد کرد چرا که تقریبا صد در صد درآمد این شرکت ناشی از تبلیغات است و در سه ماهه اول سال جاری از این همین راه ۱۷.۴ میلیارد دلار به جیب زده‌اند.

همین عامل باعث شده تیم تبلیغات شرکت به سرعت برای جلب رضایت مشتریان دست به کار شده و به آنها تضمین دهند که دغدغه‌هایشان در مورد برچسب گذاری تصاویر و اصلاح سیاست‌ها را جدی می‌گیرند.

اخیرا شرکت‌های «کوکاکولا»، «هرشیز» و «هوندا» اعلام کرده‌اند که برنامه‌های تبلیغاتی خود در فیسبوک را به صورت موقت متوقف خواهند کرد. «یونیلیور» که صاحب برندهایی مانند «داو» و «لیپتون» است به همراه ورایزن از پیوستن به این بایکوت تبلیغاتی خبر داده بودند که توسط گروه‌های حقوق بشر و بخاطر تاریخچه طولانی فیسبوک در زمینه امکان اشتراک محتوای نژادپرستانه، خشونت آمیز و جعلی در پلتفرم خود سازمان یافته است.

بیش از ۱۲۰ کمپانی در بایکوت فیسبوک مشارکت می‌کنند، البته برخی شرکت‌ها مانند کوکاکولا اگرچه تبلیغات خود در این شبکه اجتماعی را بطور موقت متوقف می‌کنند، اما به صراحت خبر از پیوستن به تحریم‌‌ها نداده‌اند.

مدیرعامل کوکاکولا، «جیمز کوینسی» در بیانیه‌ای اعلام کرده:

«جایی برای نژادپرستی در جهان و همچنین شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. کوکاکولا تبلیغات پولی خود در تمام شبکه‌های اجتماعی را برای مدت زمان ۳۰ روز متوقف خواهد کرد. ما سیاست‌های تبلیغات خود را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهیم و در صورت نیاز، آن‌‌ها را اصلاح می‌کنیم. ما از شرکای رسانه‌های اجتماعی خود انتظار مسئولیت و شفافیت بیشتری داریم.»

درخواست برای افزایش شفافیت در روزهای اخیر افزایش یافته و فشارهای زیادی به فیسبوک وارد کرده. سخنگوی فیسبوک در بیانیه‌ای گفته:

«به همکاری با گروه‌های حقوق بشر ادامه می‌دهیم. ما سالانه میلیاردها دلار برای حفظ امنیت جامعه خود و کار با متخصصان برای بازبینی و برورزرسانی سیاست‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنیم. ما ۲۵۰ سازمان نژادپرست در فیسبوک و اینستاگرام را مسدود کرده‌ایم. سرمایه‌گذاری‌هایی که در هوش مصنوعی انجام داده‌ایم، باعث شده‌اند که نسبت به ۹۰ درصد سخنان تنفرآمیز پیش از گزارش کاربران، اقداماتی انجام دهیم. ما از این موضوع که باید کارهای بیشتری انجام دهیم، اطلاع داریم و به همکاری با گروه‌های حقوق بشر و سایر متخصصان برای توسعه ابزارها، فناوری و سیاست‌ها ادامه می‌دهیم.»

از سازمان‌‌دهندگان این بایکوت تبلیغاتی می‌توان به «اتحادیه ضد افترا» و «انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان» اشاره کرد. در حال حاضر نمی‌دانیم این بایکوت چه تاثیری روی سیاست‌های فیسبوک خواهد داشت، اما میلیاردها دلار از درآمد این شبکه اجتماعی مربوط به تبلیغات می‌شود.

کلمات کلیدی :

افزودن دیدگاه جدید

700X100.gif

اخبار مرتبط