رفتن به محتوای اصلی
ثبت گزارش
ثبت گزارش
1399-04-25 15:21
تنظیم اندازه قلم

پ

2:16
کد خبر: 149202

فناوری جدیدی که عکس‌های آنلاین شما را از الگوریتم‌های تشخیص چهره در امان نگه می‌دارد

عکس

محققان دانشکده کامپیوتر دانشگاه ملی سنگاپور تکنیکی را ارائه نمودند که با ایجاد تغییرات ظریف و تقریباً غیرقابل‌تصور، از اطلاعات حساس در عکس‌ها ،مانع از شناسایی تصاویر شخصی توسط ابزارآلات و الگوریتم های هوش مصنوعی در رسانه های اجتماعی خواهد شد،این تکنیک مانع از دیدن تصاویر توسط انسان نخواهد شد .

چشم انسان در یک ثانیه تنها می‌تواند چندین عکس را اسکن نماید؛ اما رایانه‌ها قادرهستند میلیاردها محاسبه را در همان زمان انجام دهند. با انفجار رسانه‌های اجتماعی، تصاویر تبدیل به ارز جدید اجتماعی در اینترنت شده‌اند.​​

یک الگوریتم هوش مصنوعی گربه‌ای را در تصویر در سمت چپ شناسایی می‌کند اما گربه‌ای را در تصویر سمت راست تشخیص نمی‌دهد.
امروز، Facebook و Instagram می‌توانند به‌طور خودکار کاربر را در میان تصاویر نشان دهند، درحالی‌که Google Photos می‌تواند عکس‌های یک نفر را از طریق افراد حاضر در آن عکس‌ها با استفاده از فناوری تشخیص گوگل تصویری خود در Google گروه‌بندی کند.

بنابراین، مقابله با تهدیدات علیه حریم خصوصی دیجیتال، مانع از دیدن تصاویر توسط انسان نخواهد شد بلکه، بلکه مانع از شناسایی تصاویر شخصی توسط ابزارآلات هوش مصنوعی می‌شود. اکنون مرزهای محافظت از حریم خصوصی علاوه بر انسان، ماشین‌آلات را نیز می‌بایست در برگیرد.

cat_1_1.jpg

 

محافظت از اطلاعات حساس در عکس‌ها

این گروه تحقیقاتی از طرف دانشمندان دانشکده کامپیوتر در دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) به رهبری پروفسور Mohan Kankanhalli، تکنیکی را تهیه‌کرده است که با ایجاد تغییرات ظریف و تقریباً غیرقابل‌تصور، از اطلاعات حساس در عکس‌ها برای دیده شدن توسط انسان محافظت می‌کند؛ اما با استفاده از الگوریتم‌های شناخته‌شده ویژگی‌های انتخابی را غیرقابل‌کشف برای ابزارآلات می‌کند.

اعوجاج بصری با استفاده از فن‌آوری‌های موجود در حال حاضر زیبایی‌شناسی عکس را خراب می‌کند زیرا تصویر برای تغییر در دستگاه‌ها به‌شدت باید تغییر کند. برای غلبه بر این محدودیت، گروه تحقیق "نقشه حساسیت انسان" را ساختند كه چگونگی واکنش انسان در اعوجاج بینایی در قسمت‌های مختلف یك تصویر را در طیف وسیعی از صحنه‌ها تعیین می‌کند.

روند توسعه با یک مطالعه شامل 234 شرکت‌کننده و مجموعه‌ای از 860 تصویر آغاز شد. به شرکت‌کنندگان دو نسخه از همان تصویر نشان داده شد و آن‌ها مجبور بودند نسخه‌ای را که تحریف بصری شده بود انتخاب کنند.

تیم تحقیق پس از تجزیه‌وتحلیل نتایج دریافتند که حساسیت انسان تحت تأثیر عوامل متعدد است. این عوامل شامل مواردی از قبیل نورپردازی، بافت، احساسات و معنایی بودند.

اعمال تحریف بینایی با حداقل اختلال

تیم با استفاده از این "نقشه حساسیت انسانی"، روش خود را تنظیم کرده‌اند تا با تزریق آن‌ها به مناطقی با حساسیت کم انسانی، تحریف بینایی را با حداقل اختلال در زیبایی‌شناسی تصویر اعمال کنند.

تیم NUS برای تدوین این تکنیک جدید شش ماه تحقیق انجام داده است.

وی گفت: " که نباید مردم را به خاطر حفظ حریم شخصی دیجیتال از انتشار عکس در رسانه‌های اجتماعی منع کنند. بااین‌حال ، اتکا به هوش مصنوعی چیزی است که می‌توانیم از آن به‌عنوان تهدیدی به‌حساب بیاوریم؛ بنابراین راه‌حل ارائه‌شده امکانی را فراهم می‌کند که کاربران بتوانند عکس‌های خود را به‌صورت آنلاین و ایمن از چشم کنجکاو الگوریتم درج کنند ".

کلمات کلیدی :

افزودن دیدگاه جدید

700X100.gif

اخبار مرتبط