رفتن به محتوای اصلی
ثبت گزارش
ثبت گزارش

بازاریابی شبکه ای چه معایبی دارد؟

بازاریابی شبکه ای چه معایبی دارد؟

1- هیچ کس در این مدل کسب و کارها تمایل به فروشندگی ندارد و همه تلاش می کنند با هر روش و ترفندی عضوگیری نمایند تا به واسطه خریدهای انجام شده در سطح زیرشاخه ها، درآمدهای غیر فعال داشته باشند،به همین خاطر این روش کسب و کار از سوی علمای مذهبی مورد تأیید نیست.

2- مجوز این شرکت ها از سوی اتاق اصناف وزارت صنعت معدن و تجارت می باشد و ماموریت های محوله به این کسب و کارها شامل الف)حذف واسطه ها  ب)حمایت از تولید ملی ج)اشتغال زایی برای جوانان می باشد،در صورتیکه بسیاری از شبکه های بازاریابی خود واسطه هستند،اکثر محصولات آنها وارداتی است و همچنین به جای اشتغال زایی جوانان در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی،گرایش به درآمدزایی به شکل شرکت های هرمی و مصرف گرایی دارند.

3- قیمت برخی کالاهای انحصاری عرضه شده در این نوع کسب و کارها از کالاهای مشابه در بازار گران تر و حتی با کیفیت پایین تر است،فروشنده ناگزیر است ابتدا خود به عنوان مشتری محصولات را بخرد و سپس با هر شگردی تلاش کند تا از طریق سرمایه های اجتماعی خود مانند خانواده و آشنایان این کالاها را بفروشد.

4- اکثر شرکت های بازاریابی شبکه ای بر پایه وعده های شگفت انگیز،هیجانات اجتماعی و فشارهای انگیزشی بنا شده است،وقتی بازاریاب با گذشت مدت طولانی و تلاش های گسترده به حداقل نتایج ترسیم شده هم نمی رسد دچار افسردگی و ناامیدی می شود،همچنین اگر این کسب و کارها با ورشکستگی مواجه شوند هیچ تعهدی برای حمایت از بازاریاب ها وجود نخواهد داشت.  

5- برای جذب بازاریاب و فروش محصولات،به او گفته می شود در صورت روند افزایشی زیرشاخه ها،او پس از 5 سال در واقع بازنشسته می شود زیرا با دریافت درصدی از پورسانت های فروش توسط زیرشاخه های چند سطحی،درآمد هنگفتی ماهیانه برای او حاصل خواهد شد،البته اگر فعالیت زیرشاخه ها قطع نشود و عمر کسب و کار مربوطه با ماهیت بازاریابی شبکه ای تمام نشود.