آنچه باید درباره فیلم‌ها بدانیم

این کتاب به بازنمایی و کلیشه‌سازی در فیلم‌ها، تحيل عناصر فنی فیلم و فیلمنامه، چگونگی تفکر انتقادی درباره فیلم‌ها و زبان خلاقانه سینما پرداخته و چگونگی تشخیص واقعی و یا جعلی بودن فیلم‌ها و ترسیم مرز خیال و واقعیت آموزش داده شده است.

فایل پیوست

فيلم از جمله هنرهای بسیار جذاب است. هر اتفاقی که بتوان در زندگی واقعی با چشم دید یا با گوش شنید، می‌توان روی فیلم ضبط کرد. در ابتدای پیدایش سینما کسی فکر نمی‌کرد روزی از سینما به مثابه هنری جذاب نام برده شود. سینما درمقام نوعی تکنولوژی شناخته می‌شد که در مقابل هنر قرار دارد و آینده‌ای ندارد؛ اما وقتی توانست از هنرهای کهن، از جمله عکاسی، نقاشی، موسیقی، داستان نویسی و استفاده و آن‌ها را به هم وصل کند، روند تکاملی را با سرعت طی کرد.

فیلمسازان اولیه در فیلم‌ها نقاشی می‌کردند و قصه می‌گفتند و نمایش می‌دادند، به تدریج معلوم شد برخی از هنرها را می‌توان به زبان فیلم و حتی در بسیاری موارد جذاب‌تر از خود آن هنر بیان کرد اما یکی از هنرهایی که فیلم رابطه نزدیکی با آن دارد رمان‌نویسی است.

حال بیایید برخی تفاوت‌ها و شباهت‌های فیلم و رمان را با هم مرور کنیم: فيلم و رمان برای ما قصه‌های بلندی را از زاویه دید راوی که جزئیات اتفاقات را شرح می‌دهد، تعریف می‌کنند. همه داستان ها را می توان به شکل تقریبا مشابهی در فیلم به تصویر کشید؛ اما فیلم در زمان واقعی عمل می‌کند و محدود‌تر است. درحالی که داستان فقط زمانی پایان می‌گیرد که نویسنده بخواهد.

البته گفتنی است داستان‌ها و رمان‌ها مواد و مصالح اصلی فیلم ها را می‌سازند. امروزه یکی از معیارهای مهم چاپ کتاب در بسیاری از بنگاه‌های انتشاراتی این است که قابلیت برگردان به فیلم را داشته باشد. فیلم باوجود اینکه روایت کوتاه‌تری دارد، قابلیت‌های تصویری دارد که داستان آن را ندارد.

شاید برایتان سؤال شود که چرا فیلم را می‌توانیم آفرينشي هنری بنامیم؟ هنر اغلب با الهام فردی شروع می‌شود، سپس هنرمند سعی می کند به اینکه ایده خود را به شکلی خاص منتقل کند. در ساختن فیلم نیز فیلمساز اگر بتواند الهام اولیه خود را با سایرین تقسیم کند، یعنی چیزی از آن الهام در ما مخاطبان هم به وجود آید، می‌توان گفت قدم اول را در آفرینش هنری به خوبی برداشته است.

وقتی همراه فیلم می‌خندیم و گریه میکنیم و روزها به آن فکر می کنیم یعنی ما نیز از الهام فیلمساز متأثر شده ایم. درنهایت چیزی که باعث می شود فیلم در سطح جامعه به مثابه اثری هنری معرفی شود، دیده شدن آن است. البته هنرمند باید بتواند آن الهامی را که در ذهنش جرقه زده است، با قواعد سینما و زبان تأثیرگذار به ما برساند.

فصل اول، بازنمایی و کلیشه‌سازی در فیلم‌ها

فصل دوم، تحيل عناصر فنی فیلم و فیلمنامه

فصل سوم، چگونه درباره فیلم‌ها انتقادی بیندیشیم؟

فصل چهارم، کنترل من دست کیست؟
 

این کتاب در پروژه "صیانت از کودکان و خانواده در اینترنت" به سفارش معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با همکاری پلیس فتا ناجا تهیه شده است.

anche-bayad-dar-bareye-filmha-bedanim-2.jpg

نویسنده کتاب
وحیده شاه حسینی - فاطمه نوری راد
مترجم
-
کلمات کلیدی :

افزودن دیدگاه جدید