هم بازی‌های عصر دیجیتال

فناوری، دنیایی جذاب برای بشر به ارمغان آورده و پنجره‌ای را گشوده است که دیگر بسته نخواهد شد!

بخش بزرگی از قابلیت‌ها و ارتباطات‌ما، وابسته به دنیای دیجیتال است؛ در این دنیا با هم گپ میزنیم، مطالعه می‌کنیم، خرید می‌کنیم، بازی می‌کنیم و حتی تکالیف مدرسه را هم راحت تر انجام می‌دهیم. گویی رایانه، تبلت و موبایل مغز دوم ما هستند که در دستانمان قرار گرفته‌اند!
بزرگترها از بچه‌ها گله دارند و آن‌ها را نمی‌فهمند، هر چند خودشان هم به گونه‌ای دیگر درگیرند، ولی م‌خواهند بچه هایشان را بهتر تربیت کنند. غافل از این که بچه‌هایی که با این دنیا بزرگ شده‌اند، حال و هوای دیگری دارند؛ مرزهای دنیای دیجیتال و دنیای واقعی برای آن‌ها به سختی قابل شناسایی است. واقعأ معلوم نیست کدام واقعی‌تر است؛ انگار این دو دنیا در هم گره خورده‌اند. اما یک چیز مشخص است: این که همگی باید مدیریت کردن را یاد بگیریم.

این ابزارها باید نردبانی برای رشد ما باشد، دست ما را بگیرد و بالاتر ببرد و این در صورتی ممکن است که با چشمان باز، توانایی استفاده‌ی صحیح از آن را در خود بپرورانیم.
در همه‌ی کشورها، مسئولان و افراد آگاه تلاش می‌کنند نوجوانان را به توانمندی‌هایی مجهز کنند تا آماده همراهی با این فضا باشند و افزون بر سود بردن از امکانات دنیای دیجیتال، از خطرات آن نیز آگاه شوند.

 

فایل پیوست

بازی‌های ویدئویی ارمغان خوش آب و رنگ دنیای دیجیتال است که در مدتی بسیار کوتاه تبدیل به یکی از قدرتمندترین رسانه‌ها شده است. اوقات فراغت بسیاری از افراد در دنیای بازی‌های دیجیتال سپری می‌شود. بسیاری از نوجوانان در خانه یک کنسول بازی با رایانه‌ی شخصی دارند یا با شروع تعطیلات تابستانی یک دستگاه بازی اجاره می‌کنند یا به گیم نت‌ها می‌روند و آنجا بازی می‌کنند. به طور معمول، چندین بازی روی گوشی‌ها و تبلت‌ها وجود دارد. بررسی‌ها نشان داده در ایران ۲۳ میلیون بازیکن (گیمر) وجود دارد؛ یعنی حدود یک چهارم جمعیت کشور.

فقط ما نیستیم که مهمان شهر بازی دیجیتال هستیم؛ اوضاع در سایر نقاط دنیا هم همین گونه است، حتی کشورهایی که خود تولیدکنندگان بازی‌های ویدئویی هستند هم در این زمینه مشکلات فراوانی دارند. از این رو، از سال‌ها پیش دست به کار شده‌اند و از محققین و کارشناسان خواسته‌اند تا با بررسی دقیق اوضاع، راه استفاده‌ی درست از بازی‌های دیجیتال را به کودکان و نوجوانان بیاموزند.

تحقیقات بسیاری در این مورد انجام شده که همگی بر این موضوع توافق دارند که بدون شک بازی‌های ویدئویی بر شخصیت و ذهن افراد، به ویژه در سال‌های کودکی و نوجوانی، تأثیرگذار هستند. بازی‌ها برای دست‌یابی به اهدافی ساخته می‌شوند و زیرکانه پیام‌هایی را در پوشش ویژگی‌های جذاب خود منتقل می‌کنند. اگر قدرت نقد و تحلیل ما فعال نباشد و ناآگاهانه پذیرای هر چیزی باشیم، ممکن است گرفتار پیامدهای منفی بازی شویم و زمان، عمر و دوران طلایی زندگی خود را ببازیم.

در این کتاب سعی داریم با تکیه بر تحقیقاتی که در سراسر دنیا در حال انجام است، به بررسی بازی‌ها و نقش و آثار آن‌ها بپردازیم و با برخی از مهارت‌های درست بازی کردن آشنا شویم.

پیش گفتار

حال و هوای بازی‌ها

رده بندی سنی بازی‌ها در جهان و ایران

این روی سکه

آن روی سکه

چرا مجذوب می‌شویم

آن بازی های ناجور!

بازی‌سازان جوان وطن

هجده نکته برای حرفه ای‌ها

بازی‌های زیرخاکی

مراجع
 

این کتاب در پروژه "صیانت از کودکان و خانواده در اینترنت" به سفارش معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با همکاری پلیس فتا ناجا تهیه شده است.
 

hambazihaye-asre-digital-5.jpg

نویسنده کتاب
لیلا سهیلی ازاد
مترجم
-
کلمات کلیدی :

افزودن دیدگاه جدید